Zakładasz stowarzyszenie, fundację? Skorzystaj z naszych niezawodnych poradników, kursów i wzorów. Sprawdź >
Jakie działania fundraisingowe podejmują organizacje społeczne? Jakie metody pozyskiwania funduszy są dla fundacji i stowarzyszeń najefektywniejsze?
Dostrzegamy intensyfikację działań fundraisingowych prowadzonych przez organizacje. 42% organizacji prowadzi działania fundraisingowe inne niż ubieganie się o dotacje.
Zmieniają się też strategie fundraisingowe organizacji pozarządowych. Z części działań organizacje stopniowo rezygnują, np. z osobistych kontaktów z potencjalnymi darczyńcami, drukowania ulotek, wysyłania listów. Zastępują je innymi rozwiązaniami, np. rozmowami telefonicznymi, mailingami. Na wybór określonych działań fundraisingowych wpływa zmieniająca się rzeczywistość. Spadek popularności fundraisingu za pośrednictwem stron internetowych i mediów społecznościowych (o 9 punktów procentowych) może być związany z tym, że w okresie pandemii zbiórki internetowe cieszyły się wyjątkową popularnością ze względu na ograniczone możliwości podejmowania innych działań, a także ze zmianą w polityce zbiórek prowadzonych w mediach społecznościowych.
Jakie są najefektywniejsze metody pozyskiwania funduszy w fundacjach i stowarzyszeniach?
W naszym badaniu organizacje deklarowały, które działania pozwoliły im zebrać najwięcej pieniędzy. Największa grupa organizacji prowadzących fundraising (30%) uznała, że bezpośrednie kontakty z darczyńcami są najefektywniejsze. Na drugim miejscu znalazło się pozyskiwanie funduszy od firm (15%), a na trzecim rozmowy telefoniczne i wysyłanie listów (po 5%). Pozostałe metody fundraisingowe były uznawane za skuteczne przez mniej niż 5% organizacji, a 22% nie potrafiło wskazać, która metoda przyniosła im najwięcej funduszy.
Więcej danych i komentarzy znajdziesz w raporcie „Kondycja organizacji pozarządowych 2024”: kondycja.ngo.pl
Opracowanie na podstawie wyników badań Stowarzyszenia Klon/Jawor "Kondycja organizacji pozarządowych 2024”.