Jak wypełnić wniosek o dotację od administracji? Mamy dla Ciebie praktyczny PDF. Sprawdź >
Przedsiębiorstwo ekonomii społecznej w środowisku lokalnym, Stowarzyszenie Klon/Jawor 2008
Podjęte działania badawcze zorientowane były przede wszystkim na identyfikację barier oraz czynników służących rozwojowi ekonomii społecznej oraz rekonstrukcję dobrych praktyk sprzyjających powstawaniu silnych przedsiębiorstw o dobrych perspektywach na przyszłość…
"Przedsiębiorstwo ekonomii społecznej w środowisku lokalnym"
Marta Gumkowska, Ryszard Skrzypiec, Tomasz Kasprzak, Marcin Jewdokimow, Anna Biernat,
Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2008
„Nowa ekonomia społeczna” oraz przedsiębiorstwa ekonomii społecznej (PES) traktowane są jako ważny, innowacyjny sposób wzmacniania spójności społecznej i budowania autonomii jednostek, organizacji społecznych oraz wspólnot lokalnych. W Polsce ich rozwój może mieć szczególne znaczenie co najmniej z trzech powodów. Po pierwsze, ze względu na nierozwiązany problem długotrwałego i dziedziczonego wykluczenia społecznego, z którym publiczne służby socjalne nie bardzo umieją sobie poradzić. Po drugie, w związku ze słabością więzi i współpracy na poziomie społeczności lokalnych, w których cały czas brakuje partnerstwa, zaufania i powszechnego rozumienia potrzeby zaangażowania na rzecz wspólnego dobra. I po trzecie, dlatego że podmioty, które najczęściej starają się dwóm wyżej wymienionym problemom zaradzić – organizacje sektora pozarządowego – są słabe i charakteryzują się niskim poziomem ekonomicznej niezależności.
Aby jednak rozwój przedsiębiorstw ekonomii społecznej wspierać czy stymulować, konieczne jest lepsze zrozumienie istniejących przeszkód i hamulców, które go obecnie w Polsce utrudniają. Podstawowe znaczenie ma też zrozumienie uwarunkowań, szczególnie na poziomie lokalnym, w jakich PES w Polsce funkcjonują.
Takie założenia przyświecały twórcom projektu „W poszukiwaniu polskiego modelu ekonomii społecznej”, w ramach którego Stowarzyszenie Klon/Jawor podjęło się zdiagnozowania kondycji tworzącej się przedsiębiorczości społecznej i przeglądu jej kontekstowego otoczenia.
Podjęte działania badawcze zorientowane były przede wszystkim na identyfikację barier oraz czynników służących rozwojowi ekonomii społecznej oraz rekonstrukcję dobrych praktyk sprzyjających powstawaniu silnych przedsiębiorstw o dobrych perspektywach na przyszłość. Służyło temu badanie na reprezentatywnej próbie organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów ekonomii społecznej, które pozwoliło określić – przy użyciu kryteriów stosowanych przez sieć badawczą EMES – wielkość oraz wewnętrzne zróżnicowanie zbioru potencjalnych przedsiębiorstw społecznych. Kolejnym krokiem było badanie jakościowe wybranych 50 przedsiębiorstw ekonomii społecznej. To właśnie omówieniu jego wyników poświęcona jest niniejsza książka".
(Ze wstępu Marty Gumkowskiej)