Jak wypełnić wniosek o dotację od administracji? Mamy dla Ciebie praktyczny PDF. Sprawdź >
Temat problemów personelu organizacji pozarządowych budzi emocje i kontrowersje. Zapewne dlatego, że siłą rzeczy wprowadza podział na dwie grupy o różnych perspektywach: z jednej strony pracowniczek i pracowników, a z drugiej liderek i liderów organizacji, reprezentujących perspektywę pracodawcy.
Staraliśmy się przyjrzeć wyzwaniom związanym z pracą w organizacjach pozarządowych z pracowniczej perspektywy. Przyjęliśmy ją wierząc, że spojrzenie na kwestie zatrudnienia i zarządzania oczami personelu przyniesie pożytek liderom i menedżerom organizacji.
Zjawiska opisane w niniejszej publikacji nie dotyczą wszystkich organizacji, jednocześnie nie można ich uznać za marginalne. Mamy nadzieję, że opracowanie to przyczyni się dalszej debaty na temat warunków zatrudnienia i jakości zarządzania personelem w stowarzyszeniach i fundacjach.
W opracowaniu łączymy wyniki badań oraz opinie ekspertek i ekspertów, którzy na problematykę zatrudnienia i zarządzania personelem organizacji patrzą z różnych perspektyw, m.in. pracowniczej, związkowej, badawczej, prawnej, eksperckiej, menedżerskiej. Treść opracowania została wzbogacona cytatami z dyskusji, które toczyły się podczas dwóch seminariów eksperckich.
O czym przeczytasz w opracowaniu?
- Najważniejsze fakty o skali i formie zatrudnienia w trzecim sektorze
- Kluczowe problemy pracowniczek i pracowników organizacji pozarządowych
Nadużywanie umów cywilnoprawnych; brak pewności i stabilności zatrudnienia; nadgodziny; wypalenie zawodowe; zbyt mało motywowania i możliwości awansu; mobbing i dyskryminacja; niskie zarobki
- Przyczyny problemów pracowniczek i pracowników organizacji: rola czynników zewnętrznych i wewnętrznych
Koszty zatrudnienia i obciążenie formalnościami; brak znajomości prawa pracy wśród liderek i liderów organizacji; niska świadomość liderek i liderów organizacji nt. roli zarządzania ludźmi; traktowanie misji jako usprawiedliwienie; płynne granice między wolontariatem a pracą odpłatną; presja na efektywność; małe zespoły pracowniczek i pracowników; brak przeciwwagi pracowniczej; niestabilność przychodów organizacji; wymagania grantodawców; stereotypowe postrzeganie organizacji
- Konsekwencje prekariatu i zaniedbań w zarządzaniu personelem
Konsekwencje dla odbiorców działań; konsekwencje dla organizacji; konsekwencje dla sektora pozarządowego
- Zatrudnienie i zarządzanie personelem w organizacjach – rekomendacje dla liderek i liderów organizacji
Materiał powstał w ramach projektu „Kurs na użyteczność: nowa strategia badań Stowarzyszenia Klon/Jawor”, sfinansowanego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.